הצהרת הון או צרת הון

Share This Post

מידי כ 5 שנים נדרשים בעלי עסקים להגיש הצהרת הון. רבים נוטים לבלבל אותה עם הדו"ח השנתי, אך מדובר בשני דברים שונים לחלוטין.

מהי הצהרת הון?

הצהרת הון נועדה  לבדוק סבירות שהוגשו בדו"חות השנתיים ע"י בדיקת השינוי בהון העצמי ורמת האמינות של העסק במסגרת הדיווחים שלו לרשויות המס.

הצהרת הון מאפשרת לבצע השוואות תקופתיות

בהצהרת הון נדרש לדווח על נכסים, הלוואות, חובות, חשבונות בנק, פעילות בניירות ערך, מתנות, ירושות, זכיות, חסכונות, רכבים, רכוש, תכולת בית וביטוחים.

פקיד שומה שעורך השוואה בין שתי תקופות מס מצפה למצוא התאמה והסברים הגיוניים לנתונים המוצגים בדו"חות. אם קיים חשד לחוסר תאימות או שנמצאים "הפרשי הון", בעל העסק יידרש להסביר את מהותם. בהעדר הסבר מניח את הדעת, יידרש בעל העסק לשלם מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ עבור ההכנסות שלא דווחו.

הצהרת הון או צרת הון?

זה יכול לקרות לכל אחד. הפרשי הון אומנם עלולים לנבוע מהכנסות שלא דווחו, אך גם כתוצאה מטעויות אנוש כמו מילוי לא נכון של הצהרת הון, שיכחה של מתנות שהתקבלו, הלוואות שנלקחו ומקורות פיננסיים נוספים או העדר דיווח על נכסים שנמכרו במהלך התקופה שבין ההצהרות שנבחנות.

מי נדרש להגיש הצהרת הון, ומתי?

בדרך כלל, הצהרת הון ראשונה נדרשת בשנת  פתיחת התיק במס הכנסה. טופס הצהרת ההון נשלח לבעל העסק בדואר, והוא נדרש להגישה תוך 120 יום. לאחר הגשתה, יתבקש להגיש הצהרה חדשה מידי  כ 5 שנים.

פרט לעצמאים שפתחו תיק במס הכנסה, הגשת הצהרת הון נדרשת מבעלי מניות, משכירים בעלי שליטה בחברות ומשכירים, ששכרם עולה על סכום מסוים, שמשתנה מידי שנה.

אי הגשת ההצהרה או פיגור במועד ההגשה נחשבים לעבירה פלילית, ועלולים לגרור קנסות.

הצהרת הון ראשונית היא החשובה מכולן

אסור להקל ראש בחשיבותה של הצהרת ההון, אך להצהרה הראשונה שמגישים חשיבות יתרה, מכיוון שקיימת סבירות גבוהה, שהצהרות הבאות ייבחנו ביחס אליה. בכל מקרה, ההצהרה השנייה בוודאות תיבחן מולה, ולכן כדאי לוודא שאין בהצהרה טעויות, גם אם הן נובעות מתום לב.

חשוב להבין, להקפדה על מילוי הצהרת הון באופן מדויק חשיבות מכרעת, מכיוון שגם אדם ישר, שלא התכוון להעלים פרטים מהצהרת ההון שלו, וטעה בשוגג, עלול למצוא את עצמו בחדר החקירות של רשויות המס, וזה אף פעם לא נעים.

אל תנסו את זה בבית

להלן הטריקים שלא כדאי לנסות, כי לשקר אין רגליים!

  • אי דיווח על קיומם של חשבונות בנקאיים, כספים ונכסים בחו"ל, שעלול להצביע על הברחת נכסים או הסתרה של הון בחו"ל.
  • העברת מתנות כמו כספים ונכסים לקרובים- כל העברת כספים ונכסים מתועדת במערכת הבנקאית, שמקושרת לרשויות המס, ולכן הניסיון להעביר כספים או נכסים למישהו אחר בשביל לא לדווח עליו עלול להתגלות כטעות מרה.
  • דיווח על הכנסות כזכיות מהימורים- רשויות המס אינן מאמינות בהימורים, מכיוון שמבחינתן "הבית תמיד מנצח". מסיבה זו הן בוחנות בקפידה יתרה הכנסות מהימורים ולא מגלות סלחנות כלפי דיווחים כוזבים.
  • אי דיווח על הוצאות ורכישות- רשויות המס מקושרות לכל הגופים ומאגרי המידע של רשויות המדינה. אם רכשתם רכב, הבעלות מתועדת במשרד הרישוי, אם רכשתם דירה, זה מתועד בטאבו, ואם טסתם לחו"ל, זה מתועד ברשות האוכלוסין וההגירה.
  • אי הצהרה על כספות בבנק- במסגרת הדיווחים על חשבונות הבנק וריכוזי היתרות, יש לדווח גם על כספות בבנק ותכולתן.

טיפים להגשת הצהרת הון בראש שקט

  • וודאו שאין טעויות בהצהרת ההון שלכם והשוו בינה לבין הצהרות קודמות, אם ישנן. רואה החשבון שלכם יוכל לסייע לכם בכך.
  • ??ציינו גם את הכספים ששילמתם לביטוח לאומי.
  • וודאו שדיווחתם על הוצאות מיוחדות, כמו הנפקת טופס 4, המשפט מדבר על הוצאות, זכייה בפס"ד זו הכנסה..
  • שמרו ותעדו כל פעלה חריגה, פעולה הונית או קבלת כספים ממקורות שונים.
  • דווחו על תשלומי שכר דירה.
  • הימנעו מהעברות כסף במזומן.
  • תעדו כל מתנה שקיבלתם.
  • תאמו העברת כספים ומתנות, כך שגם הצד השני ידווח עליהם, אם הוא נדרש לכך.

 

לייעוץ משפטי ממוקד

השאירו פרטים ועורך דין ייצור קשר בהקדם האפשרי

More To Explore

בקשה למתן סעד זמני בבית הדין לעבודה

בתי הדין לעבודה נוהגים לתת סעדים זמנים במשורה ובמקרים חריגים בלבד. דיני העבודה במדינת ישראל, מאפשרים לעובדים לבקש סעדים זמניים הנוגעים לעצירת פיטוריהם. לכן, יש חשיבות רבה למועד הגשת הבקשה לסעדים זמניים. ככל שהבקשה תוגש בסמוך למועד הפיטורים, כך יגבר הסיכוי של הבקשה להתקבל.

דיני מקרקעין

עורך דין תעבורה עומרי שטרן

עורך דין תעבורה עומרי שטרן – תשמרו את רישיון הנהיגה אצלכם

כל נהג שנמצא מאחורי ההגה עלול לעבור על החוק במודע או שלא. בכל נסיעה מחדש יהיה עליכם לחדד את החושים ולהגיע מרוכזים ומפוקסים. עם זאת המציאות לא תמיד מתרחשת כמתוכנן, יכולות להיות הפתעות לא נעימות בהקשר הזה. אז מה תעשו כאשר שוטר עוצר אתכם או שתקבלו דוח עד לבית? התשובה היא קלה. פונים לעו"ד עומרי שטרן על מנת שתוכלו לדעת שיש לכם על מי לסמוך. עורך דין תעבורה עומרי שטרן מגיע עם ניסיון ומיומן במגוון רחב של תרחישים וסיטואציות בהקשר הזה.