מהו מעמדה של דירת מגורים בחוק חדלות פירעון החדש?

Share This Post

בספטמבר האחרון נכנס לתוקפו חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש, שנועד לאפשר לחייבים ולנושים לפתוח בהליכים לצורך החזר החובות, אשר בסיומם יינתן לחייבים פטור מחובות אחרים שצבר על מנת שיוכל להשתקם מבחינה כלכלית ולהתחיל מחדש.

 

מטרת השינוי שחל בחוק חדלות פירעון ושינוי כלכלי הוא למצוא איזון בין האינטרסים של הנושים ושל החייבים, לקצר את ההליכים המתנהלים להגדיר להם זמנים, כך שיוסדרו באופן יעיל, מהיר ומיטיב עבור כל הצדדים המעורבים ולאפשר לחייב להשתקם ולהשתלב מחדש בחברה הישראלית.

 

השינוי המהותי בחוק נוגע דווקא לסוגיית מעמדה של דירת המגורים של בעל חוב, ולהבדיל ממה שהיה נהוג קודם לכן, חוקק המחוקק תקנה על פיה ניתן למכור את נכס המגורים של בעל החוב, גם אם הוא מתגורר בו.

 

אילו סוגיות החוק החדש נועד לתקן?

 

עד לשינוי החוק ניתן היה למכור דירה שרשומה על שם בעל חוב בטאבו, אך הוא ובני משפחתו יכלו להמשיך להתגורר בה כשוכרים מוגנים. מצב זה הוביל לכך שבעל הנכס החדש לא יכול לעשות בו שימוש כרצונו, ומכיוון שחוק הגנת השוכרים מגן על הדיירים בנכס, ערכו של הנכס הלך ופחת והכדאיות לרכוש אותו מלכתחילה ירדה.

 

פרט לכך, לדיירים הייתה שמורה עד כה הזכות לממש את זכותם על הדירה במחיר נמוך מאוד על ידי בני משפחתם, מה שלא אפשר לבעל הנכס החדש למכור אותו בשוק החופשי, והעמיד את בעל הנכס בפני מבוי סתום.

 

התנאי היחידי בו יכול היה בעל הנכס החדש לממש את כל זכויותיו ולהרוויח מהנכס הוא שעל הדירה אין משכנתא, ושנמצא לדיירים דיור חלופי.

 

ההבדלים בחוק חדלות פירעון החדש

 

נכון להיום, מכירת הנכס יכולה להיעשות באישור בית המשפט ללא תלות רישום החייב בטאבו, ובתנאי שהתועלת עבור הנושים גדולה מהנזק שעלול להיגרם לדייר ולבני משפחתו. פרט לכך, החוק החדש מאפשר לחייב את הדיירים לפנות את הנכס ובתנאי שפינוי הדיירים מהנכס נעשה לאחר מציאת דיור חלופי עבורם למשך 4 שנים לכל הפחות.

 

הסכנה שטמונה בשינוי החוק

 

עקב השינוי בחוק קמו מתנגדים ומבקרים, שטוענים כי קיים החשש שבעלי חוב רבים, ביניהם אנשים צעירים או בעלי חובות קטנים, יבקשו לקבל צו לפתיחת הליך חדלות פירעון על מנת למצוא לעצמם דרך להתחמק מתשלום חובותיהם.

 

עם זאת, חשוב לזכור שמהצד השני, חייבים עשויים להימנע מלהגיש בקשה לצו פתיחת הליך חדלות פירעון, שכן כל הליכי הוצאה לפועל שיוגשו נגדם עדיין מעניקים להם הגנה כשוכרים בנכס, ואילו הליכי חדלות פירעון מעמידים את זכותם להמשיך להתגורר בנכס בסכנה.

 

מהן ההשלכות האמיתיות של חוק חדלות פירעון החדש?

 

ככל הנראה המטרה של החוק החדש היא להביא למימוש נרחב של דירות יוקרה, מכיוון שהערך שלהן עם הזכות לדיירות מוגנת נמוך באופן משמעותי מהערך שלהן כעת, ואילו דירות מגורים ממוצעות לא בהכרח ימומשו, מהסיבה שהחייב יכול לפדות את זכויותיו בנכס בסכום גבוה יותר.

 

פרט לכך, החוק החדש נועד לסייע במימוש הליכי חדלות פירעון במקרים בהם קיימת שותפות בנכס, ורשומים בו 2 בני הזוג. עד כה, כאשר אחד מבני הזוג היה חייב, ואילו בן/ בת זוגו התנגדו למימוש דירת המגורים, נאלצו הכונסים או הנאמנים לנקוט בצעדים מחוץ להליך חדלות פירעון לצורך פירוק השותפות, אך כעת, בהסתמך על השינוי שנעשה בחוק, לא נדרש לנקוט בהליכים חיצוניים, וגם פירוק השותפות וגם מכירת הנכס נתונים להחלטת בית המשפט.

 

איך החוק מעניק הגנה חזקה יותר לנכס?

 

אף על פי שההפך עלול להשתמע מהתקנות החדשות שהוגדרו בחוק חדלות פירעון, הנכס מקבל הגנה חזקה יותר, זאת בהסתמך על כך שמרבית זכויות בעלי הדירות בישראל לא רשומות בטאבו, כך שהמצב המשפטי שקדם לשינוי החוק לא היה רלוונטי עבורם.

 

פרט לכך, במסגרת דיון מקדים למימוש דירת מגורים של חייב, בית המשפט נדרש לבחון מספר פרמטרים:

  1. מה התועלת שהנושים יניבו מההליך?
  2. מהי מידת הנזק שתיגרם מההליך לחייב ולמשפחתו בהתחשב בגילם, במצבם הבריאותי ובנסיבות האישיות שלהם?
  3. האם ישנם אמצעים אחרים, פחות דרסטיים, שעשויים להועיל יותר?
  4. האם ניתן למצוא לחייב ולבני משפחתו מקום מגורים סביר בסביבת המגורים הנוכחית שתואם את הצרכים שלהם.

 אף על פי שמציאת דיור חלופי מוגדרת לתקופה של 4 שנים לכל הפחות, בית המשפט מוסמך להאריך את התקופה הזו בהתחשב בנסיבות חייו של החייב ובני משפחתו, גילו, מצבו הבריאותי וכו'.

במידה ובית המשפט קובע כי יש למצוא דיור חלופי לחייב לכל החיים, מכירת הדירה לא תועיל לאף אחד, מה שבשורה התחתונה מגן עליה.

לסיכום,

לנוכח השינויים בחוק ניתן לראות כי המחוקק הציב את חשיבות הגנת הדירה מעל חוק הגנת הדייר, ובמקרים רבים הוא עשוי להציל לחייבים רבים את הנכס שברשותם.

על מנת לבחון את דרך הפעולה שנכונה לחייב, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע, עורך דין שמכיר את ההליכים בהוצאה לפועל על בוריים, ויכול לסייע ולהכווין במטרה למצוא את המסלול האופטימלי עבור החייב בנסיבות הקיימות ולהגדיל את הסיכויים לאישור הבקשות שיוגשו על ידו על ידי ייצוגו בחקירת היכולת.

 

 

 

לייעוץ משפטי ממוקד

השאירו פרטים ועורך דין ייצור קשר בהקדם האפשרי

More To Explore

בקשה למתן סעד זמני בבית הדין לעבודה

בתי הדין לעבודה נוהגים לתת סעדים זמנים במשורה ובמקרים חריגים בלבד. דיני העבודה במדינת ישראל, מאפשרים לעובדים לבקש סעדים זמניים הנוגעים לעצירת פיטוריהם. לכן, יש חשיבות רבה למועד הגשת הבקשה לסעדים זמניים. ככל שהבקשה תוגש בסמוך למועד הפיטורים, כך יגבר הסיכוי של הבקשה להתקבל.

דיני מקרקעין

עורך דין תעבורה עומרי שטרן

עורך דין תעבורה עומרי שטרן – תשמרו את רישיון הנהיגה אצלכם

כל נהג שנמצא מאחורי ההגה עלול לעבור על החוק במודע או שלא. בכל נסיעה מחדש יהיה עליכם לחדד את החושים ולהגיע מרוכזים ומפוקסים. עם זאת המציאות לא תמיד מתרחשת כמתוכנן, יכולות להיות הפתעות לא נעימות בהקשר הזה. אז מה תעשו כאשר שוטר עוצר אתכם או שתקבלו דוח עד לבית? התשובה היא קלה. פונים לעו"ד עומרי שטרן על מנת שתוכלו לדעת שיש לכם על מי לסמוך. עורך דין תעבורה עומרי שטרן מגיע עם ניסיון ומיומן במגוון רחב של תרחישים וסיטואציות בהקשר הזה.