תאונות אופנוע: סקירה כללית

Share This Post

תאונות אופנוע הן תאונות דרכים לכל דבר, אך בגלל כמה גורמים ייחודיים הטמונים באופנועים ורכיבת אופנועים, הגורמים לתאונות אופנוע, הפציעות הנובעות מתאונות אופנוע, חמורות בהרבה מאלו שנגרמות לרוב בתאונות מכונית במאמר זה נדון בחשיבות הייעוץ המשפטי עם עורך דין תאונות אופנוע או עורך דין תאונות דרכים

הסיכונים בנסיעה באופנוע

אופנועים הם הרבה יותר קטנים וקלים ממכוניות, יש להם רק שני גלגלים, והם אינם סוגרים את הרוכב בקופסת מתכת שיכולה להגן עליו. מאפיינים אלה, יחד עם אחרים, הופכים את רכיבת האופנוע למסוכנת בהרבה מאשר נסיעה ברכב. בהשוואה לתאונות דרכים בהם מעורבים רק מכוניות, תאונות אופנוע רבות מסתיימות במוות או בפציעה קשה מאוד, ומעורבות רוכבי אופנוע בתאונות דרכים גבוהה ביחס לחלקם של הרוכבים באוכלוסייה. לדוגמא, על פי סטטיסטיקות שונות, בכל ק"מ שנסעו נהגים בשנת 2016, היו פי 35 יותר מקרי מוות כתוצאה מתאונות אופנוע מאשר מתאונות דרכים.

חלק מהסיכונים הייחודיים לרכיבה על אופנוע כוללים:

פחות נראות למכוניות.

מכיוון שאופנועים קטנים יותר ומוסתרים ביתר קלות על ידי חפצים בכביש או מחוצה לו, יש פחות סיכוי לראותם, במיוחד בצמתים.

מפגעים בדרכים.

דברים שמשפיעים מעט על מכונית, כמו פסולת, משטחי דרך לא אחידים, חפצים קטנים או מדרכה רטובה, עלולים לגרום לאופנוע לקרוס.

אין מחסום בין רוכב לכביש.

בניגוד לנוסעים ברכב, רוכבי אופנוע אינם מוגנים על ידי קופסת מתכת. לרוכבי אופנוע אין חגורות בטיחות, ולרובם אין כריות אוויר (אם כי יצרנים הכניסו לאחרונה כריות אוויר לכמה דגמים). חבישת קסדת אופנוע מציעה אומנם הגנה מסוימת לרוכב, ואולם בהתנגשות במהירות רבה המדובר בהגנה מוגבלת .

פחות יציבות.

כלי רכב בעלי שני גלגלים יציבים פחות מאלה עם ארבעה, במיוחד בעת בלימה והתנודדות חירום. כמו כן, כמה תאונות אופנוע נגרמות ומושפעות מתנאי הכביש כגון רטיבות, שמן מהמורות בדרך וכד'.

רמת מיומנות וקושי.

נסיעה באופנוע דורשת יותר מיומנויות מאשר נהיגה ברכב. רוכבים לא מיומנים מהווים מספר לא פרופורציונלי של תאונות אופנוע. בשנת 2001, לרבע מכל רוכבי האופנוע שנהרגו בתאונות לא היה רישיון אופנוע תקין.

רוכב אופנוע ללא קסדה

התנהגות בסיכון גבוה.

אופנועים קלים וחזקים יותר כמו אופני ספורט וסופר-ספורט יכולים לעודד התנהגות מהירה, תאוצה מהירה והתנהגות אחרת בסיכון גבוה.

החדשות הטובות הן שאופנוענים יכולים לנקוט בצעדים כדי להפחית את הסיכון לתאונה, כולל קבלת הכשרה מקצועית, מודעות למניעת מפגעים בדרכים, , הקפדה על אחזקת האופנועים וכד'. צעדים נוספים, כמו לבישת ביגוד מגן מתאים וקסדה, יכולים להפחית את הסיכון לפציעה בתאונות אופנוע.

 אחריות ואשם בתאונות אופנוע

נהיגה בקטנוע / אופנוע מחייבת רישיון נהיגה מתאים ותעודת ביטוח חובה בתוקף. ביטוח חובה זה הוא שמכסה את נזקי הגוף שנגרמים לרוכבי אופנוע. שאלת האשם או "רשלנות" רוכב האופנוע אינה רלבנטית לנושא פיצוי רוכב אופנוע שנפגע בתאונה. לצורך הדוגמה גם אם רוכב אופנוע התרשל באופן קיצוני לדוגמה חצה צומת מרומזר ברמזור אדום מלא, וכתוצאה מכך היה מעורב בתאונת דרכים, עדיין אותו רוכב יהיה זכאי לקבל בדיוק את אותו פיצוי לו היה זכאי גם לו התאונה הייתה נגרמת שלא באשמתו כלל.

חשוב להדגיש כי בשנים האחרונות קיימות בשוק 2 סוגי פוליסת ביטוח חובה- האחת ביטוח חובה מלא והשניה ביטוח חובה מוזל הכולל השתתפות עצמית של בעל הפוליסה בנזקי הגוף. בפוליסה מוזלת זו מתחייב הרוכב מראש כי במקרה של תאונה מכל פיצוי לו הוא יהיה זכאי יופחתו 25,000 ₪ וכן יופחתו הפסדי שכר של 7 ימים.

לדוגמה, רוכב אופנוע שהחליק וסבל משבר בשורש כף היד- אשר החלים לחלוטין לאחר גיבוס ופיזיותרפיה, עשוי למצוא עצמו ללא כל פיצוי למרות הכאבים והסבל הרב מהם הוא סבל. לעומתו, רוכב אופנוע בעל פוליסת ביטוח מלאה, אשר סבל בדיוק מאותו שבר (שהחלים ללא כל נכות שנותרה) יכול לקבל פיצוי של כ-20,000 ₪ ובנוסף פיצוי על הפסדי שכר שנגרמו לו בלא הפחתת 7 ימים.

שאלת האשם בתאונה רלבנטית רק במקרה בו רוכב האופנוע לא היה מבוטח בביטוח חובה ואז, ככל שהתאונה נגרמה בשל אשמת נהג רכב אחר שהיה מעורב בתאונה, יוכל אותו רוכב אופנוע לקבל פיצוי מחברת הביטוח של הרכב השני שהיה מעורב בתאונה מסגרת תביעה לפי פקודת הנזיקין. יחד עם זאת חשוב לזכור כי רכיבה ללא ביטוח חובה הינה עבירה על החוק ולכן חשוב מאוד לוודא בטרם התחלת הרכיבה כי בידיכם ביטוח חובה בתוקף המכסה את כל הנזקים, ללא השתתפות עצמית (שחוסכת בעת רכישת הפוליסה מעט כסף ואולם עלולה להסתבר כיקרה מאוד בעת תאונה חלילה).


מידע האמור הינו תמציתי וכללי, ואינו מתיימר להוות תחליף לייעוץ או ליווי משפטי ספציפי, אשר מומלץ להסתייע בהם כדי להבטיח שמירה מלאה על זכויות המבוטח וקבלת הפיצוי והכיסוי הביטוחי המלא.

מומלץ לבחור עורך דין תאונות דרכים בתל אביב  לפני שבוחרים ייצוג משפטי חשוב לוודא כי המדובר בעו"ד מומחה בתביעות לפיצוי נפגעי תאונות דרכים עם ניסיון רב ומוכח שלא עובד גם עבור חברות ביטוח אלא מייצג תובעים (נפגעים) בלבד.

לייעוץ משפטי ממוקד

השאירו פרטים ועורך דין ייצור קשר בהקדם האפשרי

More To Explore

בקשה למתן סעד זמני בבית הדין לעבודה

בתי הדין לעבודה נוהגים לתת סעדים זמנים במשורה ובמקרים חריגים בלבד. דיני העבודה במדינת ישראל, מאפשרים לעובדים לבקש סעדים זמניים הנוגעים לעצירת פיטוריהם. לכן, יש חשיבות רבה למועד הגשת הבקשה לסעדים זמניים. ככל שהבקשה תוגש בסמוך למועד הפיטורים, כך יגבר הסיכוי של הבקשה להתקבל.

דיני מקרקעין

עורך דין תעבורה עומרי שטרן

עורך דין תעבורה עומרי שטרן – תשמרו את רישיון הנהיגה אצלכם

כל נהג שנמצא מאחורי ההגה עלול לעבור על החוק במודע או שלא. בכל נסיעה מחדש יהיה עליכם לחדד את החושים ולהגיע מרוכזים ומפוקסים. עם זאת המציאות לא תמיד מתרחשת כמתוכנן, יכולות להיות הפתעות לא נעימות בהקשר הזה. אז מה תעשו כאשר שוטר עוצר אתכם או שתקבלו דוח עד לבית? התשובה היא קלה. פונים לעו"ד עומרי שטרן על מנת שתוכלו לדעת שיש לכם על מי לסמוך. עורך דין תעבורה עומרי שטרן מגיע עם ניסיון ומיומן במגוון רחב של תרחישים וסיטואציות בהקשר הזה.