אישום פלילי בעבירות בנייה

Share This Post

על פי החוק בישראל, בנייה ללא היתר זו עבירה פלילית. אם יש נגדכם אישום בביצוע עבירת בנייה, קודם כל אין לכם סיבה להיכנס לפאניקה ולפעול מתוך לחץ, אין חובה בכך שתיכנסו בעקבות אישום זה לכלא ובעזרת הצעדים הנכונים ניתן להפחית משמעותית את חומרת הסיטואציה אליה נקלעתם. 

 

למה עבירות בניה מביאות לאישום פלילי?

הקלות בה עבירות בנייה מתבצעות בישראל הופכת את העניין לחמור מבחינת המערכת המשפטית ובעקבות כך היא הוגדרה כעבירה פלילית כאשר העונשים עליה עשויים להיות משמעותיים במיוחד: קנס כספי כבד, הריסת המבנה ואף מאסר. הסיבה להתפשטות עבירות הבנייה נובעות מחוסר ידיעת החוק על ידי אנשים שאינם מבינים בתחום ואת חומרת פעולתם ומהמחשבה שבנייה ללא היתר זו "עבירה קלה" בלבד. בעת ייעוץ עם עורך דין פלילי ניתן להימנע מטעויות נוספות עוד טרם תחילת ההליך המשפטי. לכן, קבלת ייצוג משפטי הוא הכרחי. חשוב לבחור עורך דין המתמחה במקרקעין, תכנון ובנייה. יחד עם עורך דין ניתן ליצור אסטרטגית פעולות לטיפול בנושא כדי להוביל את ההליך הפלילי כדי להשיג את התוצאה המיטבית. בגלל שמשפט פלילי נערך זמן רב יש לרשות עורך הדין היכולת לשנות טקטיקות ולשפר את עמדתכם לצד החיובי בזמן ההליך בצורה שקולה.

 

למה כדאי לפנות אל עורך דין?

כפי שצויין לעיל, עורך דין מנוסה בתחום המקרקעין ידע ללוות אתכם מרגע קבלת כתב האישום לכל אורך ההליך המשפטי. מאחר והמדינה היא המאשימה, היא זו שגם מגישה את כתב האישום. כתב האישום נמסר אל בית המשפט לעניינים מקומיים באזור השיפוט שבו נוכח הנכס. לבסוף, כתב האישום יגיע משם אלכל המעורבים בבנייה: בעל הנכס, מבצע הבנייה, האדריכל, המהנדס והקבלן. לכן רצוי להיוועץ עם ברגע קבלת כתב האישום.

 

איך מתמודדים עם כתב האישום?

בכתב האישום רשומים הפרטים להזמנה לדיון: שם השופט, שם וכתובת בית המשפט בו יתנהל הדיון, תאריך ושעת הדיון. בדיון הראשון יקרא כתב האישום כשבסיומו ישאל הנאשם אם הוא מוכן להודות בעובדות במידה ואין לו הגנה או לכפור בעובדות ולהתחיל בהליך המשפטי. מרגע זה, בכל שלב, אפשר להגיע להסדר טיעון עם בית המשפט. במקרים מסויימים ניתן להוכיח את חפותו של הנאשם ללא דופי. כמו למשל במקרה והנאשם קנה את הנכס כבר עם עבירות חריגה ללא ידיעתו או שהקבלן/מנהל פרויקט הבנייה לקח את עניין ההיתרים על עצמו מול הרשויות. בזמן ההליך המשפטי תפקידו של עורך דין פלילי להתייצב עבורכם בדיונים עם הוכחות בנוגע כך שאינכם אשמים בעבירה. בסיום ההליך נקבע על ידי בית המשפט אם הנכם זכאים או אשמים. במידה ונמצאתם אשמים, בית המשפט ירישע אתכם ומרגע זה יתחיל הליך של טיעונים לעונש. עורך דין פלילי בראשון לציון מומחה בתחום המקרקעין יעלה טענות להפחתת העונש. גם אם לבסוף הושג היתר המכשיר את הבנייה או נהרסו החריגות זה אינו מבטל את חומרת העבירה ואין לכך חשיבות כשיקבע העונש.

 

איך מסדירים חריגות בניה?

העניין תלוי כיצד מוגדרת חריגת הבנייה על פי החוק. האם החריגה היא בנייה ללא היתר, שימוש ללא היתר, סטייה מההיתר ושימוש אסור. סטייה מההיתר משמעותה שגודל הנכס שונה מהגודל המאושר על פי ההיתר, מיקום הבנייה אינו מדוייק או שהגובה שונה מזה שכתוב בהיתר. המושג שימוש ללא היתר מגדיר את השימוש הלא חוקי בנכס בין אם קניתם אותו או שהנכם רק גרים בו. הטענה לשימוש אסור בנכס נוגעת בכך שישנו שימוש אחר ממה שמוגדר על פי ההיתר בנכס, למשל בית המיועד למגורים משמש אתכם לבית מלאכה או חנות. על פי תיקון 101 ישנן חריגות קטנות אותן אפשר לעשות בתנאי שהן מבוצעות תחת היתרים הנדסיים ובהתאם לדרישות החוק. כך בעצם ניתן לבנות פרגולות וגדרות לפי תנאים מסוימים ללא היתר.

יש לבדוק אם נדרש היתר או לא טרם התחלת תכנון הבנייה ובמה כרוך השגת האישור ולפנות אל הרשויות. מומלץ לשכור שירותיו של איש מקצוע לשם פעילות נכונה מולם. מבנה ללא היתר נקרא שרץ וניתן להוציא לו גם היתר בדיעבד. בהינתן כתב האישום ולעיתים גם על אף צו ההריסה ניתן להכשיר את חריגות הבנייה. על כך ניתן להתייעץ עם בעל מקצוע מהתחום אן עם עורך דין פלילי המתמחה במקרקעין ובנייה על מנת להימנע מהליך משפטי ולקבל את היתר הבנייה לשרץ. זכרו – אין אפשרות להשאיר את המבנה על תילו ללא היתר בנייה לכן האופציות האפשריות הן הריסת המבנה או קבלת היתר עבורו.

 

לקנות נכס עם חריגות בנייה?

דבר ראשון, לפני רכישת הנכס, עליכם לפנות אל איש מקצוע שיחקור עבורכם האם ישנו צו הריסה כנגד המבנה, האם המבנה תואם את הנוסח בטאבו והאם הנכס תואם את תוכניותיו ההנדסיות. אם נמצאו חריגות בנייה אין זו חובה לוותר על הנכס. אפשר להסדיר את ההיתרים מול הרשויות אך בעקבות הערמת הקושי שיצר עבורכם המוכר, הוא צריך להיות לגלם את העניין במחיר הנכס ובכך להפחית מהמחיר המקורי שנקבע טרם ידעתם שלנכס רשומות עבירות בנייה.

 

נסכם

בישראל ישנן חריגות בנייה רבות היקף אשר מתבצעות ללא הרף. מהסיבה הזו, אין לרשות האוכפת את היכולת לאכוף את כולן, ולכן, לצורך הגברת ההרתעה, המדינה בחרה לחוקק עונשים כבדים ולנהוג בחומרה כלפי אותם אנשים המבצעים הפרות בנייה. לאורך הזמן האכיפה והענישה נעשות משמעותיות יותר. כדי להתמודד במקרה של אישום פלילי בעבירות בנייה על הנאשם להיוועץ עם עורך דין פלילי מנוסה בתחום המקרקעין לקבלת הפתרון המיטבי בנושא. בחלק מהמקרים תוכלו לקבל היתר עוד לפני תחילת ההליכים המשפטיים או להגיע להסדר טיעון עם בית המשפט לעניינים מקומיים.

לייעוץ משפטי ממוקד

השאירו פרטים ועורך דין ייצור קשר בהקדם האפשרי

More To Explore

בקשה למתן סעד זמני בבית הדין לעבודה

בתי הדין לעבודה נוהגים לתת סעדים זמנים במשורה ובמקרים חריגים בלבד. דיני העבודה במדינת ישראל, מאפשרים לעובדים לבקש סעדים זמניים הנוגעים לעצירת פיטוריהם. לכן, יש חשיבות רבה למועד הגשת הבקשה לסעדים זמניים. ככל שהבקשה תוגש בסמוך למועד הפיטורים, כך יגבר הסיכוי של הבקשה להתקבל.

דיני מקרקעין

עורך דין תעבורה עומרי שטרן

עורך דין תעבורה עומרי שטרן – תשמרו את רישיון הנהיגה אצלכם

כל נהג שנמצא מאחורי ההגה עלול לעבור על החוק במודע או שלא. בכל נסיעה מחדש יהיה עליכם לחדד את החושים ולהגיע מרוכזים ומפוקסים. עם זאת המציאות לא תמיד מתרחשת כמתוכנן, יכולות להיות הפתעות לא נעימות בהקשר הזה. אז מה תעשו כאשר שוטר עוצר אתכם או שתקבלו דוח עד לבית? התשובה היא קלה. פונים לעו"ד עומרי שטרן על מנת שתוכלו לדעת שיש לכם על מי לסמוך. עורך דין תעבורה עומרי שטרן מגיע עם ניסיון ומיומן במגוון רחב של תרחישים וסיטואציות בהקשר הזה.